Rejestracja znaku towarowego – koszt czy inwestycja w bezpieczeństwo?
W obrocie gospodarczym prawo ochronne na znak towarowy to nie tylko kwestia prestiżu marki, lecz coraz częściej – fundament przewagi konkurencyjnej, narzędzie egzekwowania praw oraz tarcza ochronna w sporach rynkowych.
Przedsiębiorcy niejednokrotnie inwestują znaczące środki w rozwój marki, identyfikację wizualną czy kampanie reklamowe, nie zabezpieczając przy tym prawa wyłącznego do używania znaku towarowego. Tymczasem bez formalnej rejestracji znaku towarowego, ochrona marki w praktyce może okazać się iluzoryczna, a egzekwowanie roszczeń – znacznie utrudnione.
Czy warto zatem rejestrować znak towarowy? Czy ochrona na gruncie prawa własności przemysłowej rzeczywiście daje przewagę w sporze z konkurencją? W artykule przeanalizujemy zarówno przesłanki rejestracji, jak i jej praktyczne konsekwencje – nie tylko z perspektywy teoretycznej, ale przede wszystkim – gospodarczo-prawnej.
1. Czym jest znak towarowy?
Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Są to w szczególności wyrazy, włącznie z nazwiskiem, rysunki, litery, cyfry, kolory, formy przestrzenne, w tym kształty towaru lub opakowania, a także dźwięki (art. 120 ust. 1 i 2 Prawa własności przemysłowej, dalej: „p.w.p.”).
Kluczową cechą znaku towarowego jest zatem zdolność odróżniająca, tj. możliwość jednoznacznego skojarzenia oznaczenia z konkretnym pochodzeniem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)